LS ATHLETIC Fizjoterapia & Trening

UL. BOHATERÓW WARSZAWY 4

05-800 PRUSZKÓW

TELEFON: 530 050 454

EMAIL: KONTAKT@LSATHLETIC.PL

Top
 

Aktualności

JUŻ OTWARTE

NOWA PLACÓWKA NA TERENIE PRUSZKOWA.

STAW SKOKOWY – URAZOWOŚĆ I PREWENCJA

STOPA I STAW SKOKOWY – JAK ZAPOBIEGAĆ URAZOM?

Stopa i staw skokowy to dwie podstawowe struktury u każdego piłkarza. Przez ich ciągły kontakt z piłką, podłożem oraz przeciwnikiem potrafią być jednymi z najczęściej dotykanymi urazami miejscami w ciele człowieka. Z roku na rok urazowość stawu skokowego wzrasta, co jest poparte naukowymi badaniami (Ekstrand, 2019). Co za tym idzie, aż 30% wszystkich kontuzji sportowych dotyczy kompleksu kostki bocznej w stopie. Brnąc dalej w statystyki liczbowe, w krajach zachodnich takich jak Wielka Brytania czy Stany Zjednoczone rocznie ponad 2 miliony skręceń stawu skokowego jest leczone w szpitalnych warunkach (Kerkhoffs, 2012). Liczby te robią wrażenie – dlatego warto wiedzieć co nie co o prewencji urazowej tego obszaru.

Podstawowym, a zarazem najszybszym narzędziem do budowania sprawności fizycznej stopy jest treningów propriopcepcji, czyli równowagi. Literatura jasno podaje, że dzięki odpowiedniemu treningowi balansowanie na niestabilnym podłożu – jakim jest wykorzystywany często w praktyce beret rehabilitacyjny – ryzyko odniesienia urazu skrętnego stopy jest średni o 38% mniejszy niż u osób, które nie ćwiczą tego elementu ruchu (de Vasconcelos, 2018). Inną, prostą interwencją jest klasyczne, siłowe wzmacnianie całego podudzia. Mięsień trójgłowy łydki jest jednym z ważniejszym mięśni jeśli chodzi o generowanie mocy w trakcie biegu podczas gry w piłkę nożną. Jego większa masa mięśniowa pozwoli na osiąganie lepszych rezultatów pod kątem prędkości biegu, szybkości zwrotów, a także zapewni odpowiednią stabilizację stawu skokowego podczas kontaktu z przeciwnikiem w walce o piłkę. Nie należy zapominać także o utrzymywaniu optymalnych zakresów ruchu w stopie. Piłkarze są szczególnie narażeni na zanikanie ruchu wyprostu w stawie skokowym przez nadmierne spinanie mięśni zginaczy, co może się przekładać na zwiększoną sztywność mięśniową i potencjalnie większą możliwość kumulowania przeciążeń. Po pewnym czasie doznanie skręcenia bocznego stopy w wyniku urazu przeciążeniowego to już tylko krótka chwila (Kaminski, 2019).

W takim razie co każdy piłkarz powinien wiedzieć oraz robić, aby jak najmniej być podatnym na kontuzje tego rejonu? W 2009 roku FIFA stworzyła swój własny program treningowym dedykowany piłkarzom, który skupia się na zapobieganiu głównie kontuzji w obrębie kolana, jednak sprawdza się także jako wzmocnienie innych rejonów ciała podczas gry. Program, który nazywa się FIFA 11+ trwa do 20 minut i jest świetnym narzędziem, które warto wprowadzić przed każdym treningiem piłkarskim. Zawiera on cztery grupy ćwiczeń:

– bieganie

– plyometryczne

– siłowe

– równowagi

Poniżej oficjalna grafika ukazująca zestaw ćwiczeń powyższego programu. Elementami tego programu są proste ćwiczenia, które można wykonać samodzielnie oraz z pomocą kolegi z boiska. Głównie są to proste ćwiczenia polegające na bieganiu, unoszeniu wysoko kończyn dolnych, mobilizowanie stawów, dynamiczne rozciąganie, wyskoki w górę, stanie równoważne, żurawie czy popularna deska.

Warto mieć z tyłu głowy, że prewencja urazowa jest dużo korzystniejszym rozwiązaniem dla każdego z piłkarzy aniżeli doznawanie kontuzji. Poświęcenie w ciągu dnia dodatkowych kilkunastu minut nie wpłynie mocno na zmęczenie treningowe, natomiast może oszczędzić kilka-kilkanaście tygodni absencji treningowej oraz zadbać także o aspekty finansowe i psychologiczne.

 

Nasze usługi

Zestawy ćwiczeń zapobiegające kontuzjom, przywracanie sportowców do pełnej sprawności.

LS Athletic, 04.01.2022.

DOLEGLIWOŚCI BÓLOWE W STAWACH KĘGOSŁUPA

CZY „DYSKI WYPADAJĄ”? 

Dolegliwości bólowe w stawach całego kręgosłupa to temat poruszany przynajmniej jeden raz u każdego człowieka na świecie. Obecnie panujący czas, który częściowo zmusza ludzi do zaprzestania ruchu oraz aktywności fizycznej, skutecznie przyczynia się do zwiększonego odczuwania sztywności, bólu i dyskomfortu w obrębie rejonu pasa krzyżowego, klatki piersiowej czy też szyi.
 
Czy „dyski wypadają”?
Nie! Potocznie zwany dysk u człowieka to tak na prawdę krążek międzykręgowy. To taka gąbka nasiąknięta wodą, dzięki której nasz kręgosłup może się ruszać w każdą stronę i amortyzować obciążenie. Co się dzieje, gdy nagle poczujemy ostry ból? Ta „gąbka” wyjdzie poza obręb naszego krążka, podrażniając tym samym nerwy rdzeniowe. 
 
Co wtedy robić?
Czekać! Czas działa na korzyść każdego, kto poczuje taki ostry ból i sztywność. Jak długo? Przez pierwsze 24h od momentu „urazu” może być gorzej – natomiast z każdą kolejną godziną – dając sobie spokój fizyczny będziemy już odczuwać co raz to mniejsza sztywność. Wtedy można podjąć dalsze działania współpracując z rehabilitantem.
 
Jak fizjoterapeuta może pomóc?
Dając zestaw ćwiczeń! To przede wszystkim – chorobę dyskową leczy się ruchem. Terapia manualna może pomóc w działaniu typowo przeciwbólowym, właśnie we wczesnym okresie kiedy to sztywność i ból mięśniowy uniemożliwia jeszcze poprawne funkcjonowanie w codziennych czynnościach. 
 
Rehabilitacja w tym przypadku to w 90% zasługa samego pacjenta i jego samozaparcia w dążeniu do uzyskania odpowiedniego balansu funkcjonalnego odpowiednich mięśni. Pozostały procent zapewnią nasi wykwalifikowani fizjoterapeuci.
Nasze usługi

Dobra diagnoza, zestaw ćwiczeń przygotowany indywidualnie dla każdego pacjenta.

TESTY MOTORYCZNE DO CERTYFIKACJI PZPN

DLA AKADEMII MKS ZNICZ PRUSZKÓW

Zawodnicy akademii MKS Znicz Pruszków w ramach testów certyfikacji PZPN wykonali testy diagnostyki funkcjonalnej FMS Około 400 zawodników z roczników 2014-2008 uczestniczyło w testach. Wyniki zostaną przekazane Polskiemu Związkowi Piłki Nożnej i zostaną zapisane w Narodowej Bazie Talentów. Jesteśmy dumni, że mogliśmy pomóc.

Nasze usługi

Diagnostyka USG, konsultacje lekarskie, konsultacje, terapia i treningi wzmacniające z naszymi fizjoterapeutami oraz trenerami motorycznymi.

LS Athletic, 25.11.2020.